Goedemorgen
Het Business Model Canvas: test je businessplan
Er is een probleem opgetreden met het Liantis LMS, neem contact op met de beheerder van de academie. Foutcode: 126692f2-e927-4bf7-b621-e4fd56a48320
Bronnen:
Wat is het Business Model Canvas?
Keynote speaker Alex Osterwalder ontwikkelde een model waarbij je met amper negen bouwblokken zicht krijgt op de volledige structuur van jouw onderneming. Hij richtte ook Strategyzer mee op om bedrijven slimmer te doen ondernemen. Het grote voordeel van zijn model is dat iedereen dat kan toepassen, of je nu een groot bedrijf bent zoals Spotify of Netflix, of de slagerij om de hoek.
Om te beginnen krijg je hieronder eerst de basisuitleg van het model, daarna volgen de interessante uitgewerkte voorbeelden. Want concrete voorbeelden zeggen zoveel meer dan theorie, toch?
De bouwstenen van het Business Model Canvas
Het Business Model Canvas is opgedeeld in twee delen: een front-endgedeelte en een back-endgedeelte. Vergelijk het met een restaurant; daar heb je de zaal en de keuken. Het front-endgedeelte is wat de klant ziet en krijgt, het back-endgedeelte hoe het gerecht gemaakt wordt.
Centraal: jouw idee
In het midden van je canvas zit jouw ‘Value proposition’ of waardepropositie. Dit is het belangrijkste onderdeel van jouw idee. Hoe zorg jij ervoor dat je een toegevoegde waarde bent in het leven van je klant? Welk ongemak los jij voor hen op?
- Als loodgieter haal je mensen uit een moeilijke situatie of voorzie je klanten van schitterend sanitair.
- Met een schoenenwinkel zorg je er misschien voor dat ook mensen met grote voeten de modieuze schoenen krijgen die ze verdienen.
- Als consultant zorg je ervoor dat kmo’s duurzaam kunnen groeien door op het juiste moment advies te geven.
Klanten op het rechterdeel van het canvas
Aan het ‘front end’ heb je rechts op het model:
- Jouw klanten/doelgroepen aan wie je verkoopt.
- De kanalen, of hoe je klanten bereikt.
- Wat voor relatie je met klanten wil opbouwen.
- Op welke manier je geld wil verdienen.
Structuren & vereisten links
De vraag blijft: hoe ga je die meerwaarde voor jouw klanten realiseren? Dat zet je links in het model uiteen, door de volgende zaken op te lijsten:
- Welke hulpmiddelen je nodig hebt.
- De activiteiten die je gaat uitvoeren.
- Wie de partners zijn die je daarvoor nodig hebt.
- Welke kosten je maakt om dit alles te realiseren.
Steunmaatregelen in het Vlaams Gewest
Er bestaan heel wat ondersteunende maatregelen en subsidies voor startende ondernemers. Wij geven je een kort overzicht. Voor alle voorwaarden en details kan je op de afzonderlijke websites terecht.
Standaard leningsformules en waarborgen van PMV
Investeringsmaatschappij PMV voorziet verschillende financieringsmaatregelen voor starters in Vlaanderen:
- Startlening De startlening is een achtergestelde lening tot 100.000 euro voor iedereen die nog geen vier jaar aan de slag is als zelfstandige.
- Cofinanciering: Ook dit is een achtergestelde lening voor ondernemers, waarbij je rekent op een combinatie van eigen inbreng met een externe investering van een cofinancier. Dat kan bijvoorbeeld een bank of investeringsfonds zijn, maar ook een particuliere investeerder. Het maximumbedrag voor de lening is 350.000 euro.
- Waarborgregeling Als je onvoldoende waarborg kan bieden voor een klassieke banklening, dan kan de waarborgregeling uitkomst bieden. Bij die regeling stelt de Vlaamse overheid zich garant voor maximaal 75% van het krediet dat je nodig hebt. De lening kan oplopen tot 1,5 miljoen euro.
- Win-winlening Met de win-winlening (tot 300.000 euro) moedigt de Vlaamse overheid particulieren aan om achtergestelde leningen te verstrekken aan kmo’s (zowel eenmanszaken als vennootschappen) en dat aan voordelige voorwaarden.
Voor gedetailleerde info en de voorwaarden kan je terecht op pmv.eu
Microkrediet
Het microkrediet is een alternatief voor wie moeilijk aan een banklening geraakt voor een beperkt krediet. Als je bij de bank geen gehoor krijgt door bijvoorbeeld een gebrek aan ervaring of een eerder faillissement, dan biedt Impulskrediet van de coöperatie Hefboom misschien een uitweg. Alle info vind je op impulskrediet.be
Steun bij vorming en consulting
- Ondernemerscoaching voor persoonlijke begeleiding Kan je extra hulp gebruiken bij de uitbouw van je zaak en alles wat daarbij komt kijken? Dan bieden onze persoonlijke ondernemerscoaches raad. Via Liantis consult krijg je begeleiding op maat, mét een financiële tegemoetkoming van VLAIO. Alle info vind je op liantis.be/ondernemerscoaching
- Kmo-portefeuille: Via de kmo-portefeuille kan je als ondernemer in het Vlaams Gewest rekenen op een jaarlijkse subsidie (tot 7.500 euro) voor externe opleiding en advies. Het volledige overzicht en de voorwaarden vind je op vlaio.be/nl/subsidies-financiering/ kmo-portefeuille
- Kmo-groeisubsidie Met de kmo-groeisubsidie kan je advies inkopen of extra personeel aanwerven om bijvoorbeeld een nieuwe strategie uit te rollen, nieuwe markten te verkennen of nieuwe producten te lanceren. Drie keer per jaar kan je je kandidaat stellen met een dossier. De maximumsubsidie bedraagt 50.000 euro. Alle info op vlaio.be/nl/subsidies-financiering/ kmo-groeisubsidie
finance&invest.brussels
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voorziet finance&invest.brussels heel wat steunmaatregelen voor starters. De Brusselse overheidsonderneming richt zich enerzijds naar start-ups, scale-ups en kmo’s, en anderzijds naar zeer kleine, sociale en coöperatieve ondernemingen.
Enkele van hun financieringsmogelijkheden zijn:
- Participatie of kapitaaldeelname
- Mezzanineschuld Een lening op middellange of lange termijn die kan worden terugbetaald of omgezet in aandelen in het geval van een ‘converteerbare’ lening.
- Waarborgregeling via het Brussels Waarborgfonds Het Brussels Waarborgfonds stelt zich bij deze regeling garant voor een deel van het krediet (tot 80%) dat je nodig hebt en dat voor een maximumbedrag van 500.000 euro
- Microkrediet Het microkrediet kan een alternatief zijn voor wie moeilijk aan een banklening geraakt voor een beperkt krediet. finance&invest.brussels voorziet financiering voor zowel rechtspersonen als natuurlijke personen.
- Proxilening De proxilening is een vorm van privéfinanciering, waarbij een particuliere kredietverlener (bijvoorbeeld een familielid of vriend) aan voordelige voorwaarden een lening kan aanbieden aan een Brusselse eenmanszaak of vennootschap. Voor alle informatie, voorwaarden en aanvragen kan je terecht op finance.brussels

RESULT:
Your score:
[Results]Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
[Success]Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

RESULT:
Your score:
[Results]Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit
[Fail]Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Quisque egestas ligula in interdum finibus.
Suspendisse pretium sed tortor ut tempor. Phasellus orci nisi, posuere nec massa eu, ultricies convallis risus. Sed eget nulla consectetur, hendrerit augue eget, congue urna.
- Nullam finibus velit at odio ullamcorper tincidunt.
- Sed purus ligula, imperdiet ac bibendum vel, gravida eu tortor.
- Integer eu viverra ante. Nam elit dolor, rhoncus sit amet purus vel, tincidunt eleifend turpis.

Merk op dat Spotify twee belangrijke doelstellingen heeft: abonnees aantrekken en advertentie-inkomsten werven. Voor beide doelstellingen spelen de gratis gebruikers een belangrijke rol. Eerst als potentiële betalende gebruikers, maar ook als publiek om advertenties te beluisteren.

Om zich te onderscheiden van hun vele concurrenten, zet de Bijenkorf bewust in op design en exclusieve producten. Zo verkrijgen klanten die bij de Bijenkorf iets kopen niet alleen iets moois, maar meteen ook een stukje status. Dat vertaalt zich in de doelgroepen die de organisatie wil aanspreken, de persoonlijke dienstverlening en de relatie die ze willen aangaan met hun klanten. Klantvriendelijkheid staat dan ook voorop.

Ik hoor je al denken: “allemaal goed en wel voor grote bedrijven, maar kan je dit canvas ook toepassen op kleinere zaken?” Natuurlijk! Ontdek voor welke uitdagingen de (fictieve) brillenwinkel BuurtBril staat.
Schets van BuurtBril
De missie die de winkel nastreeft is duidelijk: ‘Goed zien is een must voor iedereen.’ Daarvoor bieden ze advies aan rond goede glazen en lenzen, liefst ook in een stijl die bij de klant past.
De klanten van BuurtBril zijn meestal 40-plussers en komen bijna uitsluitend uit de buurt. Persoonlijke contacten in de winkel zijn daarom cruciaal om met de klanten een band op te bouwen. Om hier in te slagen, levert het goed-opgeleide personeel van BuurtBril advies op maat. Enkel zo krijgt en behoudt de winkel een goede naam in de buurt.
De opbrengsten en kosten voor BuurtBril zijn redelijk rechttoe rechtaan.
Nu je de basis van jouw idee of zaak hebt, kan je aan de slag. Een wijziging in het ene vakje heeft automatisch invloed op de andere vakjes.
Bijvoorbeeld:
- Zijn er manieren om ook een jonger publiek aan te trekken? Dat kan bijvoorbeeld door een ander aanbod te voorzien of door toe te laten om via de website een afspraak te maken voor een opmeting.
- Dat wil zeggen dat je jouw aanbod moet aanpassen, dus ook je leveranciers en kosten.
- Wil je online afspraken toelaten? Dan zal je jouw websitepartner moeten contacteren, maar zal je ook je personeel moet opleiden om hiermee aan de slag te gaan.
- Is het interessant om brillen te leasen, zodat modebewuste klanten heel gemakkelijk van bril kunnen wisselen?
- Een nieuwe inkomstenbron, die om dit waar te maken, aanpassingen vergt in alle andere vakjes.