Goedemorgen
Waar moet ik allemaal aan denken?
Er is een probleem opgetreden met het Liantis LMS, neem contact op met de beheerder van de academie. Foutcode: 126692f2-e927-4bf7-b621-e4fd56a48320
Bronnen:

Op 1 januari 2025 zal het exact drie jaar geleden zijn dat de vernieuwde btw-vrijstelling voor (para)medische beroepen in werking trad. Toch blijven sommige reflexen en aannames uit de oude regeling nog hardnekkig circuleren. Hoog tijd dus om de puntjes op de i te zetten.
Wat houdt de huidige btw-vrijstelling voor (para)medische beroepen in?
De vernieuwde btw-vrijstelling voor (para)medische beroepen heeft zowel een personeel als een materieel toepassingsgebied. Dat betekent dat het niet enkel van belang is om wie het gaat, maar ook wat die persoon gaat doen om te bepalen of de vrijstelling al dan niet van toepassing is.
- Wat het materieel toepassingsgebied (wat) betreft, kan enkel medische verzorging met een therapeutisch doel vrijgesteld zijn. Zuiver esthetische handelingen bijvoorbeeld hebben geen therapeutisch doel en zijn dus van de vrijstelling uitgesloten.
- Wat het personeel toepassingsgebied (wie) betreft, komen enkel de volgende personen in aanmerking, en dit voor zover de medische zorg die ze verrichten, in hun beroep of praktijk kadert:
Gereglementeerde (para)medische beroepers
Een eerste categorie van gezondheidszorgbeoefenaars die voor de vrijstelling in aanmerking komt, zijn alle gereglementeerde (para)medische beroepers.
Heel concreet zijn dit de artsen, tandartsen, apothekers, kinesitherapeuten, vroedvrouwen, verpleegkundigen, zorgkundigen, hulpverlener-ambulanciers, klinisch psychologen, klinisch orthopedagogen, alle erkende paramedische beroepen (zie daarvoor het koninklijk besluit van 2 juli 2009), homeopaten, chiropractors, osteopaten en acupuncturisten.
Omdat de toegang tot hun beroep voorlopig nog niet in uitvoeringsbesluiten is geregeld, moeten chiropractors, osteopaten en acupuncturisten wel aangesloten zijn bij een erkende beroepsorganisatie. Als dat niet het geval is, moeten ze een specifiek diploma kunnen voorleggen, of, als ook dat niet mogelijk is, een aanvraag bij de btw-administratie indienen.
Niet-gereglementeerde (para)medische beroepers met afdoend certificaat
De tweede categorie van gezondheidszorgbeoefenaars die voor de vrijstelling in aanmerking komt, zijn de niet-gereglementeerde (para)medische beroepers, maar enkel op voorwaarde dat zij een certificaat kunnen voorleggen dat afgeleverd is door een erkende instelling én dat garandeert dat de zorg die zij verlenen kwalitatief gelijkwaardig is aan dezelfde zorg die gereglementeerde (para)medische beroepsbeoefenaars zouden verstrekken.
Uit het opleidingsaanbod dat vandaag in België bestaat, komen volgens de btw-administratie voorlopig drie beroepen naar voor die zo’n certificaat kunnen voorleggen: de psychomotorisch therapeuten, de gespecialiseerde voetverzorgers en de psychologisch assistenten.
Let op! Niet-gereglementeerde (para)medische beroepers moeten de btw-administratie vooraf op de hoogte brengen via een voorafgaande kennisgeving.
Maak de goeie reflex: wie én wat
Waar de meeste gezondheidszorgbeoefenaars vroeger standaard voor alle handelingen die deel uitmaakten van hun beroep, vrijgesteld waren, is dat vandaag zeker niet meer het geval. Sinds 1 januari 2022 geldt de vrijstelling immers enkel voor handelingen of ingrepen met een therapeutisch doel. Ga er dus niet zomaar van uit dat een arts geen btw-activatie nodig heeft. Vraag daarentegen altijd na of de arts naast therapeutische handelingen ook niet-therapeutische handelingen zal stellen.
Voorbeelden van die niet-therapeutische handelingen vind je in de circulaire 2021/C/114. Oefen je niet alleen therapeutische maar ook niet-therapeutische handelingen uit, dan ben je, tenzij er een andere vrijstelling uit artikel 44 van het btw-wetboek van toepassing is, een gemengde btw-plichtige en is een btw-activatie dus noodzakelijk. Enkel wanneer je énkel therapeutische handelingen stelt, ben je een vrijgestelde btw-plichtige en is een btw-activatie niet nodig.
Ook omgekeerd geldt dat niet elke therapeutische handeling vrijgesteld is. Ook een alternatieve genezer kan handelingen stellen die therapeutisch van aard zijn, maar zolang het niet om een gereglementeerde (para)medische beroeper of een niet-gereglementeerde met aanvaardbaar certificaat gaat, dan zijn die handelingen niet vrijgesteld
Je moet dus altijd zowel de wie- als de wat-vraag stellen. Val je onder het personeel toepassingsgebied van de btw-vrijstelling voor (para)medische beroepen, en stel je naast therapeutische ook niet-therapeutische handelingen, dan ben je in principe een gemengde btw-plichtige en is een btw-activatie altijd vereist.
Liantis helpt je verder
Twijfel je of de btw-vrijstelling voor (para)medische beroepers van toepassing is? Neem dan contact op met Liantis ondernemingsloket: we helpen je graag verder! Ook de eventuele btw-activatie en/of voorafgaande kennisgeving brengen we graag voor jou orde.

Met de nieuwe Europese verplichtingen rond duurzaamheid, rijst de vraag welke rol daarbij is weggelegd voor de accountant. Experten Jeroen De Muynck (Van Avermaet), Jocelijn Geurts (Axudo) en Marc Callier (ING) zien het als een opportuniteit: als accountant krijg je de kans om je diensten uit te breiden, jong talent aan te trekken én samen met je klanten aan een duurzamere toekomst te bouwen.
Duurzaamheid: niet nieuw, wel actueel
De EU Green Deal streeft naar een klimaatneutraal Europa tegen 2050. Een belangrijk onderdeel daarvan is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsinitiatieven. Steeds meer ondernemingen moeten nu dus transparant en gedetailleerd hun impact op mens, milieu en maatschappij in kaart brengen. Waar duurzaamheid lang een wat vage marketingterm bleef, krijgt het nu dus een concrete, dwingende invulling.
Ook voor kleine bedrijven
De CSRD is eerder bedoeld voor grote bedrijven, maar dat betekent niet dat kleinere spelers zomaar de dans ontspringen. Organisaties moeten namelijk de impact van hun volledige waardeketen in kaart brengen: ze moeten niet alleen rapporteren over hun eigen duurzaamheidsprestaties, maar ook die van hun klanten en leveranciers. Ook als kleine leverancier van een grote supermarktketen zal je bijvoorbeeld moeten kunnen aantonen op welke manier jij je steentje bijdraagt.
Een cruciale rol voor accountants
Het duurzaamheidsthema lijkt nog niet volledig doorgedrongen te zijn in de accountancysector, en dat terwijl het net heel wat opportuniteiten biedt.
- Niet-financiële verslaggeving
In de eerste plaats zal de nieuwe rapportering deel uitmaken van het financieel verslag, en daarvoor zullen ondernemingen vanzelfsprekend de hulp inroepen van hun accountant.
Voor Jeroen De Muynck, Director Sustainability bij Van Havermaet, is duurzaamheid hetzelfde als “je bedrijf een langetermijnsbestaan geven, voor continuïteit zorgen”. En daar zijn zowel financiële als niet-financiële factoren mee gemoeid. Om de financiële gezondheid te meten en te sturen hadden we al een uitgebreide toolbox. Met de nieuwe rapportageverplichting komt ook de niet-financiële kant in het vizier. Een uitgelezen kans dus om je naast de financiële boekhouding ook te bekwamen in de niet-financiële boekhouding van je klanten.
- Klanten adviseren en inspireren
Duurzaamheidsexperte Jocelijn Geurts gelooft dat accountants daarnaast een grote rol kunnen spelen in het inspireren en activeren van bedrijven rond duurzaam ondernemen. De schijnbare complexiteit van de nieuwe CSRD-rapportering schrikt heel wat ondernemingen af. En net in die vertaalslag is er een belangrijke rol weggelegd voor de accountant: “Met de Sustainable Development Goals (SDG) van de VN als leidraad kunnen accountants bedrijven helpen om hun duurzaamheidsdoelen te definiëren en te bereiken.”
- Employer branding
Je hoeft trouwens niet aan de zijlijn te blijven staan als accountant. Verdiep je in het thema en onderzoek welke initiatieven je zelf kan opzetten in je kantoor. Je geeft zo het goede voorbeeld én je employer branding krijgt er een boost van. Op de krappe arbeidsmarkt van vandaag kan je je maar best differentiëren en alles in het werk stellen om jongeren aan te spreken. En hoe doe je dat beter dan met duurzame acties die tonen dat je bekommerd bent om de toekomst?
Hoe begin je eraan?
Duurzaamheid biedt jou als accountant de kans om je rol te verbreden en zelf ook een cruciale bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst. Maar welke stappen kan je zetten? Onze experten geven enkele gouden tips:
- 1. Begin bij het begin
Laat je niet afschrikken door de berg aan (soms complexe) informatie. Lees de wetteksten, volg een opleiding, luister naar een podcast over het onderwerp, kortom: blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
- 2. Creëer bewustwording
Het is niet omdat je niet CSRD-compliant bent, dat je niet met duurzaamheid moet bezig zijn. Er wordt naar de volledige waardeketen gekeken, waardoor kleinere ondernemingen die hier geen aandacht voor hebben, klanten kunnen verliezen. Een gouden kans dus voor jou om awareness te creëren bij je klanten.
- 3. Laat je bijstaan
Zijn er medewerkers binnen je onderneming die een passie hebben voor het topic? Betrek hen erbij! Onderzoek daarnaast alternatieve manieren om samen te werken met andere partners of partijen.

Samen met gelijkgestemden een eigen bedrijfje beginnen is een serieuze uitdaging. Misschien word je zelfs een bedrijf zonder het goed en wel te beseffen. Dat is – ietwat kort door de bocht – het verhaal van Dexxter. Drie gelijkgestemden – Giel de boekhouder, Robbe de pas afgestudeerde en Stan de student-ondernemer – wilden een antwoord bieden op een reële nood: een boekhoudapplicatie ontwikkelen specifiek voor eenmanszaken. In deze Kraakhelder vertelt Stan De Pauw hoe Dexxter in drie jaar tijd is uitgegroeid tot een team van twaalf mensen dat intussen 6.500 klanten helpt. Een verhaal van vallen en opstaan, ‘trial and error’ én de aantrekkingskracht van een startup.
Van idee naar realiteit
Het verhaal van Dexxter begon drie jaar geleden met een duidelijk probleem: veel kleine ondernemers, bijberoepers en student-ondernemers vonden het moeilijk om hun boekhouding efficiënt te beheren. Stan, een van de oprichters, kwam via zijn boekhouder Giel, ook medeoprichter, in contact met Robbe, en samen besloten ze een oplossing te creëren. Wat begon als een kleinschalig project voor de klanten van Giel, groeide al snel uit tot een idee met nationaal potentieel. De stap naar een prototype bleek een schot in de roos, en na een grondig marktonderzoek werd duidelijk dat de nood veel breder leefde dan enkel in hun eigen regio.
Eerste medewerker
De eerste medewerker aanwerven was meteen ook een grote stap, waardoor Dexxter niet langer een “project” was, maar een volwaardig bedrijf. Al zat daar geen groot masterplan achter, geeft Stan toe. “We deden alles zelf, maar kwamen op een punt waarop we moesten erkennen dat we niet overal even goed in waren.” Met dat inzicht begonnen ze hun team stelselmatig uit te breiden, steeds rekening houdend met wat het bedrijf op dat moment nodig had.
Leren uit fouten
Die veranderende noden als bedrijf hebben ze zelf ook ondervonden. “Je werft iemand aan voor een bepaalde rol. Wij werken bijvoorbeeld van de ene milestone naar de andere en we weten welk profiel we nodig hebben voor een bepaalde milestone. Maar als je er eenmaal bent, heb je voor de volgende stap misschien een ander profiel nodig, of heeft de persoon andere kwaliteiten nodig. Dat hadden we in het begin misschien wat onderschat, waardoor we soms mensen hebben aangenomen die niet zelf konden meegroeien in het bedrijf.” Dat inzicht leidde tot een belangrijk leerproces: de juiste mensen aanwerven betekent niet alleen kijken naar wat iemand op dat moment kan, maar ook naar hoe ze kunnen evolueren binnen de snel veranderende dynamiek van een startup.
Waarden als kompas voor groei
Een waardevol advies dat Stan deelt, is het belang van duidelijke bedrijfswaarden. Aanvankelijk leken waarden zoals “open communicatie” en “ownership” voor het team wat vaag, maar door deze concreet te maken en te integreren in hun aanwervingsproces, hebben ze hun cultuur kunnen verankeren. “We zoeken mensen die een verschil willen maken en die bereid zijn om mee te bouwen aan ons verhaal,” vervolgt Stan.
Die waarde-gedreven aanpak is ook een troef die Dexxter kan uitspelen in zijn rekrutering. “Nieuwe medewerkers kiezen bewust voor het avontuur en de uitdaging van werken bij een startup,” legt Stan uit. “Dat betekent dat ze niet enkel kijken naar het loon, maar ook naar de mogelijkheden om een verschil te maken en een echte impact te hebben. Ons team bestaat uit mensen die bewust beslist hebben om het grote bedrijf waar ze werkten, te verlaten omdat ze meer betrokkenheid en ‘ownership’ zochten. Die cultuur van verantwoordelijkheid, open feedback en een sterke drive om vooruitgang te boeken, zorgt ervoor dat Dexxter blijft groeien, ondanks de uitdagingen die met elke nieuwe stap komen.”
Flexibele aanwervingsstrategie
Door de enorme groeispurt die Dexxter gekend heeft, moest er heel actief gerekruteerd worden. Die aanwervingsstrategie is mee geëvolueerd met hun groei. In de beginfase vertrouwden ze vooral op hun eigen netwerk. “We hebben veel vrienden en kennissen aangenomen, en dat heeft voor ons goed gewerkt,” vertelt Stan. Toch beseft hij dat deze strategie ook valkuilen inhoudt.
Voor specifieke profielen, zoals IT-experts, schakelen ze nu externe recruiters in, wat volgens Stan noodzakelijk is in een competitieve markt. “We kunnen IT’ers niet dezelfde voorwaarden bieden als de grote consultancybedrijven, maar we bieden wel de kans om aan iets mee te bouwen dat écht een verschil maakt.”
Groter worden is geen doel op zich
“Doorgroeien tot een bedrijf van 30-50 man is geen doel op zich,” vertelt Stan nog. “Ons enige doel is zoveel mogelijk mensen helpen in hun ondernemerschap. We zijn drie ondernemers en zeker geen drie managers. We voelen soms wel dat we op dat snijpunt komen. Voorlopig komen we daar ook mee weg omdat de mensen die erbij komen, heel hard dat ondernemende zoeken. Ik vermoed dat dat in een volgende fase misschien wel anders aangepakt zal moeten worden.”
Loonbeleid
Loononderhandelingen voeren en een loonbeleid uitwerken, zijn twee andere uitdagingen waar startende ondernemers weleens tegenaan botsen. “In het begin ga je zonder weldoordachte loonstrategie tewerk,” herinnert Stan zich. “Je wilt absoluut iemand aanwerven en vraagt hem wat zijn huidige voorwaarden zijn en doet er symbolisch honderd euro bij. Dat kan je één of twee keer doen voor verschillende profielen, maar zodra je binnen een team zit van mensen met gelijkaardige profielen en skills, moet er wel een soort objectief beleid zijn. Om te vermijden dat je te veel betaalt, heb je een ‘salary grid’ nodig dat je een houvast biedt tijdens loononderhandelingen, maar bijvoorbeeld ook tijdens evaluaties.”
Tips voor jonge ondernemers
Afsluitend deelt Stan graag nog enkele tips voor ondernemers die op het punt staan om hun eerste medewerker aan te werven:
- Durf de stap te zetten – Wacht niet te lang met iemand aan te nemen. Je kan niet alles zelf doen.
- Zoek mensen die eigenaarschap nemen – Je hebt in een kleine startup mensen nodig die zelfstandig kunnen werken en verantwoordelijkheid nemen.
- Neem jezelf en je bedrijf serieus, maar niet té serieus – Het is goed om te beseffen dat je nog aan het groeien bent. Structuren zijn belangrijk, maar laat het organisch groeien in plaats van alles te vroeg vast te leggen.

Quisque egestas ligula in interdum finibus.
Suspendisse pretium sed tortor ut tempor. Phasellus orci nisi, posuere nec massa eu, ultricies convallis risus. Sed eget nulla consectetur, hendrerit augue eget, congue urna.
- Nullam finibus velit at odio ullamcorper tincidunt.
- Sed purus ligula, imperdiet ac bibendum vel, gravida eu tortor.
- Integer eu viverra ante. Nam elit dolor, rhoncus sit amet purus vel, tincidunt eleifend turpis.